PROGRAM
PROFILAKTYCZNY
PRZEZNACZONY
DLA: Szkoły Podstawowe klasy 0 - 3
Agresja wśród dzieci
wczesnoszkolnych wyraźna jest w rozmaitych formach, jako próba
ucieczki od przykrych stanów emocjonalnych.
OPOWIEŚCI
Z ZIELONEJ DOLINY
Reżyserem
jest aktor - Andrzej Wieczorek, który ukończył Wydział
Lalkarski P.W.S.T. we Wrocławiu.
Agresja wśród dzieci
wczesnoszkolnych wyraźna jest w rozmaitych formach, jako próba
ucieczki od przykrych stanów emocjonalnych.
Niejednokrotnie
można zaobserwować bójki u chłopców czy też kłótnie
wśród dziewczynek. W klasach początkowych agresja przybiera
rozmaite formy. Wśród nich, bardzo typowe są zachowania
skierowane przeciwko innej osobie. Najczęstszą w tej grupie
reakcją jest napastliwość fizyczna -bójki z innymi dziećmi.
Inną formą jest napastliwość słowna, polegająca
na kłótniach, wymyślaniu przezwisk, wyśmiewaniu, których
treścią są też groźby i przekleństwa.
Przyzwalająca
na agresją postawa dorosłych, z którymi dziecko się
identyfikuje, nie tylko nie zmniejsza częstotliwości takich
zachowań, ale przyczynia się do ich wzrostu. Niewinna zabawa
bardzo szybko może się przerodzić się w otwarty
konflikt, kończący się zazwyczaj użyciem sił
fizycznych. Brak reakcji ze strony rodziców jedynie utrwala zachowania
agresywne.
Ponadto, kiedy dziecko napotyka trudności,
narasta w nim poczucie frustracji na skutek niemożliwości
poradzenia sobie z problemem. W takiej sytuacji może czuć się
gorsze od rówieśników i obawia się odrzucenia. Ponieważ
jest bardzo wrażliwe na jakąkolwiek krytykę otoczenia,
wszystkie uwagi pod jego adresem będą rodziły w nim gniew.
Narastającą złość prawdopodobnie spróbuje wyładować
za pomocą krzyku czy przykrych dla otoczenia określeniach.
W przedstawieniu „Maminki”
życiowy błąd popełnia Tata Maminka - osoba dorosła.
W ten sposób twórcy spektaklu pokazują młodemu widzowi, że
popełnianie błędów nie jest błędem samym w
sobie, (jeśli popełniają je także dorośli)
Jedynym problemem jest brak chęci naprawy tego, co się wydarzyło
poprzez nieuwagę, pochopne działanie czy też tzw. głupotę.
Zamiast popadać w załamanie i rozpacz należy zawsze próbować
naprawić to, co uległo przez nas zniszczeniu. Młody
widz dostaje mocny sygnał ze sceny, że zawsze istnieje tzw.
druga szansa życiu i trzeba ją wykorzystać.
Autorzy swoim przedstawieniem pragną
zwrócić uwagę na to, że trzeba
nauczyć się od najmłodszych lat naprawiania swoich błędów
zamiast uciekać z domu, uciekać się do przemocy wobec
otoczenia czy też do ucieczki w używki a w wielu
wypadkach nawet do prób samobójczych, co w ostatnim okresie nie rzadko
zdarza się wśród dzieci.
Przedstawienie to łączy w
sobie kilka planów – plan żywy, plan lalkowy i grę w masce.
Wymagania Techniczne:
1.
Możliwość
podłączenia sprzętu do sieci 220V
2.
Dwa
krzesła, oraz dwa stoliki.
Po
spektaklu dyskusja z młodzieżą. Czas trwania: 55 minut
Wymagania techniczne: - stół oraz stolik pod miniwieżę -
standardowe nagłośnienie - dostęp do źródła prądu